Recenzie la cartea ”Flori pentru Algernon” de Daniel Keyes

flFlori pentru Algernon” de Daniel Keyes Autorul newyorkez Daniel Keyes a scris atât romane, cât şi proză scurtă, în care uzează motive referitoare la cunoaştere, dezvoltare, intelect.

Tradusă în limba română din limba engleză de către Dan Rădulescu, a fost publicată la Editu Humanitas, Bucureşti, în anul 2003. Deşi nu este printre cele mai nou apărute creaţii literare, „Flori pentru Algernon” are un impact remarcabil în această perioadă asupra tinerilor, adolescenţilor, prin tematica abordată. Forma narării este cea a jurnalului, a „rapoartelor de progres”.

Romanul ”Flori pentru Algernon” este o întruchipare a realizărilor științei moderne, mai specific a medicinei, ajunsă într­o postură superioară, dar cu anumite riscuri, reversuri ale medaliei. Șoricelul Algernon este cel pe care se fac experimente. Este dus dintr­un nivel de mediocritate din punct de vedere al inteligenței, la un nivel înalt. Odată ajuns inteligent, geniu putem spune, apar și întrebări cu sau fără răspunsuri, sentimente nobile dar și suferințe. Conștientizarea propriului eu ca ființă ce trăiește o viață așa cum e ea, cu bune și rele, aduce și nefericire, tristețe.

Între personajul Charlie Gordon și șoricel s­a creat o legătură specială, ambii fiind supuși în timp atitudinii batjocoritoare a oamenilor, discriminării. Cartea este scrisă într­un limbaj greoi, cu exprimare anevoioasă, cu dezacorduri gramaticale și nepotriviri lexicale, în partea care reflectă perioada de dinaintea experimentului, deoarece este povestit de către personajul netrecut prin experiment. O altă parte a cărții este, de asemenea, scrisă astfel, referitoare la perioada când efectul tratamentului de laborator se pierde.

Evoluția, progresul, pentru care omenirea se luptă dintotdeauna, au, precum ne arată romanul, efecte neplăcute vrednice de luat în seamă. Când Charlie observă că începe să îi slăbească memoria își dă seama că va fi din nou cum a fost, că inteligența sa a fost provizorie, deci experimentul va eșua. E o lume pe care a văzut­o cu alți ochi, cei ai unei minți sclipitoare, lume din care conștientizează că va fi exclus.

”Flori pentru Algernon” mai este și o carte despre acceptare a celorlalți, despre importanța învingerii prejudecăților, eliminării etichetărilor precum ”prost”, ”retardat”. Oamenii trebuie să învețe că nu toți pot să respecte anumite șabloane, să fie precum majoritatea; dar aceasta nu înseamnă că nu sunt normali, sau că trebuie marginalizați, ignorați, respinși, lipsiți de drepturi.

Putem spune că ”Flori pentru Algernon” ne învață importanța de a acorda egalitatea în șanse Deși la final retardul mental al lui Algernon revine, nu considerăm că este un roman trist. E însă, desigur, unul moralizator, iar, lecturat cu seriozitate, este un proces de cunoaștere și poate fi o treaptă de evoluție personală a lectorului.

Comanda cartea acum de la libraria BookLand la pretul de 25,42 Lei