Recenzie la cartea ”Copila de zăpadă” de Eowyn Ivey

coCartea ”Copila de zăpadă” a apărut în limba română în anul 2014, sub traducerea deosebită, din limba engleză, a Veronicăi D. Niculescu, la Editura Polirom.

Cu puțin peste 300 pagini, romanul se citește pe nerăsuflate, iscând în sufletul cititorului cele mai profunde sentimente de gingășie, prețuire inter­umană, apropiere față de personaje.

”Copila de zăpadă” ilustrează viața dură din vitregita Siberie, viață pe care un cuplu a ales­o de bună voie, renunțând la confortul pe care îl avea într­o familie bună, cu o poziție socială de invidiat, cu perspective profesionale mărețe. Mabel și Jack au ales să trăiască singuri, fără ajutorul celorlalți și fără oportunitățile pe care le aveau acasă. După o sarcină care s­a soldat cu moarte fătului, cei doi soți au evadat din societate și familie, considerând că dragostea lor este atât de puternică și suficientă pentru a conviețui în orice împrejurări. Soluția extremă pe care au ales­o este una admirabilă, plină de curaj și determinare. În cele din urmă, după ce s­au luptat de unii singuri cu toate armele, răbdarea, împotriva a tot ceea ce înseamnă să vină dintr­o țară foarte civilizată și să trăiască în vitregita Siberie, consimt să primească sprijinul unei familii din vecini, mai încercaţi de lupta împotriva frigului și foamei.

Autoarea transpune cu măiestrie basmul rusesc al Snegurocikăi într­o carte savuroasă. După îndurarea multor nevoi în Alaska și a durerii de a nu avea copii, o fată din zăpadă făcută de Jack pentru a­și înveseli soția, se transformă într­o copiluță pe care cei doi soți au iubit­o ca pe ochiii din cap. ”A avut senzația, o fracțiune de secundă, că ceea ce se afla în fața lui era o fantomă a munților, o apariție înzăpezită și însângerată” (pagina 182). – Cam așa era existența Fainei – între ficțiune și realitate.

Am putea spune că dragostea lor față de copii și tristețea că nu au fost binecuvântați cu odrasle, au dat viață acelei fetițe. Creată din zăpadă şi iubire, Faina prinde viață, merge, vorbește, aleargă, mănâncă, crește, vine și dispare uneori fără a anunța din casa celor doi soți, fascinează prin existența ei frumoasă și plină de mister. Deși se poartă ca un om din anumite puncte de vedere, o viață normală îi este imposibil să ducă, datorită condiției sale; e, totuși, la origine, un element al naturii. Ce se va întâmpla mai departe cu această ființă mai mult sau mai puțin umană, rămâne cititorilor să descopere.

”Copila de zăpadă” este și un roman de descriere a peisajelor din Nordul Înghețat, o descriere cât se poate de conformă cu realitatea, întrucât autoarea s­a născut și trăiește în Alaska, iar transpunerea zonei în roman este ca o călătorie virtuală.

Comanda cartea din stocul librariei Libris la doar 18,95 Lei