Cum să te îndrăgostești, de Cecelia Ahern – Recenzie

Probabil una dintre cele mai frumoase povești de dragoste ale momentului, Cum să te îndrăgostești e o carte ce poate fi caracterizată simplu, dar cuprinzător: emoționantă și incredibilă. Ce trebuie să faci ca să te-ndrăgostești de-acest roman? E simplu. Trebuie să-l citești, fie că vrei să râzi, să cazi într-o stare de plutire sau să plângi.

O carte pe care nu am fost capabil s-o las din mână din momentul în care am început-o. Un deliciu de câteva ore care m-a purtat într-un soi de carusel emoțional, care mi-a readus în gând multe amintiri din trecut. Ăsta e efectul pe care cel mai recent roman al Ceceliei Ahern îl are asupra publicului, avizat sau neavizat în ale literaturii. Așa cum te aștepți de la scrierile ei, cartea e plină de umor romantic și n-aș spune deloc că ar fi mai mult îndreptată spre publicul feminin.

Romanul începe intrigant, într-o notă de mister, când Christine se află pe un pod alături de un bărbat care e pe punctul de a se arunca, iar în încercarea disperată de a-l opri, ea îi propune un târg. Acela de a-i da două săptămâni pentru a-l convinge să încerce să se îndrăgostească din nou de viață. Acest pact devine o promisiune, iar prima întrebare care murmură pe buzele cititorilor e: oare va putea Christine să-și țină promisiunea și să-l convingă că viața merită trăită?

Am apreciat cu bucurie că pot încadra această lucrare literară în categoria cărților „deliciu”, pe care le citești din inerție, fără să transformi activitatea asta într-o muncă propriu zisă. În calitate de cititor, am primit un mesaj simplu și direct. Că este inimaginabil ca tot ceea ce faci să fie dictat de un singur gând și că fiecare moment din viața noastră trebuie trăit la intensitatea a 1000 de sentimente resimțite simultan.

Hotărârea Christinei, drept caracteristică a personajului central, m-a captivat. Deși nu e fericită, ia suferința în dinți și îi sugrumă fiecare mădular, hotărând să continue și să încerce să rezolve toate problemele din viața ei. Fiind mereu pozitivă, făcând tot ce poate ca să se simtă în viață, reușește să-i schimbe și pe cei din jurul ei. Ea îl înfățișează pe acel om care emană fericire în mod natural, reușind să-i molipsească și pe ceilalți.

Cartea nu vorbește numai despre drama lui Adam Basil, ci chiar a Christinei Rose, care are sarcina de a se autopropulsa spre fericire înainte de-a-i determina pe alții să o facă și nici măcar acesta nu e mesajul principal al autoarei. El se deduce dincolo de aparențele stilistice și narative și face referire, de pildă, la faptul că orice contează în viață, chiar și în momentele cele mai grele, lucrurile bune având șansa să se întoarcă oricând, așa cum i s-a întâmplat protagonistei.

Nu poate fi vorba de originalitate aici, căci finalul poate fi de departe prevăzut, însă mai toate poveștile de dragoste simt nevoia unui final fericit, iar această operă înclina de la bun început spre unul. Desigur, în încercarea de a o readuce în viața lui Adam pe fosta sa iubită, Christina se îndrăgostește și sfârșitul îl cunoașteți de pe acum, cu toții.

Cineva sugera într-un scurt expozeu despre roman că, de fapt, cartea ar trebui să se numească „Cum să te îndrăgostești de viață” sau poate Cum să te reîndrăgostești? și cred că într-o oarecare măsură, avea dreptate, căci întâmplările personajelor rezonează foarte mult cu universul acestora și nu neapărat cu caracterele în sine.

Consider că această carte merită un 4 / 5, tema ei fiind comună și finalul foarte ușor predictibil. Subiectul nu este complex, dar este tratat cu multă sensibilitate și reușește să pună pe gânduri orice cititor, „vaporizând” în aer câteva efecte precum redarea de speranță și chiar inspirația pentru mulți dintre cei care își vor acorda răgazul și eventual după-amiaza unei zile de odihnă pentru a afla mai multe despre subiect.

Având ca temă principală suicidul, o astfel de lectură devine atractivă direct proporțional cu măsura în care cititorul simpatizează personajele în a cărei lume se cufundă. Exista, desigur, posibilitatea unui final mai mult în concordanță cu latura tragică a circumstanțelor alese ca intrigă, însă aceasta e un subiect individual, valabil pentru fiecare dintre noi, în măsura în care ne place să considerăm anumite alegeri ale scriitorilor mai mult sau mai puțin benefice operei pe care au creat-o. E un cadou nimerit, dacă dorești să-ți faci iubitul sau iubita receptiv(ă) la genul de atenție pe care vrei să i-o acorzi, însă e, desigur, o poveste care se citește măcar la vârsta adolescenței. Acestea fiind spuse, o carte remarcabilă, ce merită să se afle pe noptiera oricărui romantic.